Op zoek naar de godin AnnA



 

'Godinnen van eigen bodem' in de kerk van Anloo

 Op zoek naar de godin AnnA

Waar ooit de tempel van AnnA heeft gestaan, bevindt zich nu een kerk waarin nog verwijzingen naar deze godin zijn te vinden. Ik kan niet wachten om dit zelf te gaan zien. Op een zonnige herfstdag eind oktober rijd ik naar de St. Magnuskerk in Anloo. Ik heb een afspraak met archeoloog Jan Evert Musch, kenner bij uitstek van de heidense symboliek.

Jan Evert vertelde me jaren geleden al, als docent bij één van de opleidingen die ik heb gedaan, dat de naam van deze Drentse godin op de binnenmuren van de kerk staat. Gelukkig heb ik hem nu naast me om tekst en uitleg te geven, want haar naam is geschreven in ‘moedertaal’.
Musch is beeldend kunstenaar, paleoantropoloog, archeoloog en hunebedkenner. Hij woont op vier kilometer afstand van Anloo en kent alle sagen en volksverhalen uit de streek. Tijdens onze afspraak in de kerk vertelt hij nog over een lokale regengodin die Pisgriet of Pisgreet werd genoemd en later gekerstend is tot St. Margriet. Thuis gekomen googel ik op St. Margriet en Pisgriet en wat blijkt: de heilige Margriet wordt nog steeds zo genoemd.

AnnA
In de Cormac's Glossary van 900 na Chr., een woordenlijst die meer dan 1400 Ierse begrippen uit de geschiedenis van Keltische goden en godinnen bevat, komt de naam Ana voor die wordt beschreven als moeder van alle goden.
Volgens een Keltische mythe baarde Ana, onze voorouderlijke Grote Moedergodin van geboorte, dood en de natuur, onze aarde met al het leven er op. Haar naam ontstond vanzelf met het eerste geluid dat je hoort bij het uitademen Aaaaa... In verloop van tijd veranderde dat in Aaaa...na, Ana, Anna, An, Ann, Anu, Danu, Dana en Amma.

Moedergodin AnnA, beeld by Ineke Bergman


 In ons land vinden wij haar naam nog terug in AnnA, die in Drentse volksverhalen ook Spinnenwiel AnnA of Spin An wordt genoemd. De twee hoofdletters A staan voor omgekeerde Stierenkoppen, die verwijzen naar het Stiertijdperk waarin de Grote Moeder werd vereerd.
Als Moedergodin is AnnA de godin van geboorte, dood en wedergeboorte. Als godin van het Lot spint ze aan haar spinnenwiel de draden waarmee ze ons levensweb weeft. Zij beeïndigt ons leven weer door de levensdraad door te snijden. Godinnen als AnnA of Spin An die je lot bepalen, komen in bijna alle grote mythologieën voor. De gekerstende vorm van Moedergodin Anna is de heilige Anna, de moeder van Maria.
Spin An is verweven met Vrouw Holle en de Witte Wieven. Van de Witte Wieven is bekend dat ze helpen bij bevallingen en uitblijvende zwangerschap. Zij wonen onder andere in de buurt van hunebedden of stienbargen, zoals ze vroeger werden genoemd. Deze megalieten zijn geen graven. Zij werden gebruikt als geboortekamer en voor inwijdingen, ook dienden ze als ruimte om te mediteren, orakelen, biechten en vergaderen.
De sage dat Spin An als oude heks verstopt in het koren kinderen kaal spint als zij het graan plat trappen, is waarschijnlijk een verhaal ontstaan vanuit het christendom. Voor heidenen kan ze behalve godin van het lot ook de beschermgodin van het graan zijn geweest.
Andere namen voor Spin An zijn Spinwieffien en Roggenannegien, deze laatste staat als drievoudige godin ook bekend als de drie Roggenwieffies.
Het symbool voor de drievoudige godin is nog te zien op een muuranker van een huis aan de Kerkbrink in Anloo.

Symbool van de drievoudige godin

Anloo
Het woord loo betekent bos of open plaats in het bos. Anloo kun je dus vertalen in ‘het bos van An’ en Anloo is tevens het dorp van Spin An. Op de plattegrond van Anloo vormt de kerk de spin en lijken de wegen naar de naburige dorpen op de poten.
De naam An vind je ook terug in de namen van de nabijgelegen dorpen Annen en Anderen.
In 1993 ontdekt Musch dat Spin An vanuit de lucht boven Anloo en omgeving te zien is als een vrouwenfiguur die spint. Deze geoglief - een zichtbare figuratie in het landschap - is nog grotendeels te lopen.

Geoglief van Spin An
  
De kerk in Anloo
De St. Magnuskerk in Anloo, die vernoemd is naar de bisschop van Trani (Italie), is een bijzondere kerk. Dit Romaanse bouwwerk is rond 1100 gebouwd op de resten van houten voorgangers die mogelijk teruggaan tot het jaar 900. Aan de voorkant van de toren is nog te zien dat er als fundament hunebedstenen zijn gebruikt.
Onder het koor van de kerk ligt een grafkelder die van veldkeien is gebouwd; deze stenen bevinden zich ook onder het schip.
Waarschijnlijk heeft op de plek van de kerk ooit een megalitisch bouwwerk gestaan waarop later de verschillende kerken één voor één zijn neergezet.
De kerk van Anloo staat vermeld als krachtplaats in het boek ‘Leylijnen en leycentra van de Lage Landen’ van Wighold Vleer en Dick den Dool.
 
De St. Magnuskerk 

Rechtspraak
De rechtspraak is al heel oud in Drenthe, vanaf de elfde eeuw viel het onder de aartsbisschop van Utrecht, die in de kerk van Anloo recht sprak. Later werden er door het hoogste tuchtcollege van Drenthe Etstoel-zittingen gehouden. Nog steeds herdenkt men deze bijeenkomsten iedere derde zaterdag in augustus. In middeleeuwse sfeer wordt dan een zitting van de Etstoel nagespeeld die gebaseerd is op een werkelijke gebeurtenis. De opbrengst van dit evenement komt ten goede aan het onderhoud van de kerk.

Het grote orgel
Het orgel bevindt zich boven de ingang van de kerk. Het is drie eeuwen oud en gebouwd door de beroemde orgelbouwer Rudolf Garrels, in samenwerking met Johannes Radeker. In 1999 is het voor het laatst gerestaureerd, waarbij het is teruggebracht tot de staat waarin het zich in 1718 bevond.

Het grote orgel, rechtsboven orb op de foto

Het vergeten graf van Anloo.
In 1942 ontdekt prof. van Giffen - archeoloog en hunebedonderzoeker - een keien trap die ouder is dan de fundering van de kerk. De trap leidt naar een dichtgemetselde grafkelder onder de vloer van het koor. Er in vindt men de resten van twee volwassenen en een kind. Volgens een document behoren ze toe aan de twee vrouwen en het zoontje van de rijke landheer Evert Unico Alberda uit Anloo.
Door onderling geharrewar over de restauratie sluit men de kelder weer. Pas in 2016 wordt hij opnieuw geopend. Er worden dan de resten van zeven personen gevonden. Mogelijk zijn het de beenderen die in 1942 bij de renovatie geruimd zijn en daarna in de grafkelder zijn bijgezet.
De kelder is nu open voor bezichtiging. De beenderen rusten er in een glazen kist. Het deksel van de kelder bevat fleur-de-lis-motieven.
De Magnuskerk in Anloo is de enige kerk in Drenthe met een grafkelder.

Grafdeksel

Grafstenen
In de kerk liggen verschillende grafstenen. Eén grafsteen springt er uit door de heidense motieven zoals het Keltisch kruis met kwartdelen van het zonnerad erin en de levensboom.


Keltisch kruis en levensboom

Fresco’s
Mijn belangstelling gaat echter vooral uit naar de fresco’s die tijdens een restauratie begin jaren veertig van de vorige eeuw te voorschijn zijn gekomen. Musch dateert deze muurschilderingen met heidense motieven in de 10de/ 11de eeuw. Zo is Maria (zie foto) omgeven door rode spinachtige figuurtjes die naar Spin An verwijzen. Zij zit hier op een troon, net als de voorchristelijke Moedergodinnen, en is omgeven door fleur-de-lis-symbolen. In het verre verleden stonden deze drielobbige lelies voor de drievoudige godin en voor het vermogen tot zelfbevruchting. Later heeft de Kerk daar de onbevlekte ontvangenis van Maria van gemaakt. Het zaad van God zou gefilterd door de lelie het lichaam van Maria binnengekomen zijn via haar oor.
Terwijl de Kerk voor Maria slechts de kleuren blauw en wit voorschrijft, is zij hier gekleed in een rode mantel. Aan de zijkant van de afbeelding is de naam ANNA als rand van driehoeken cryptisch afgebeeld.

 
Maria

Op de foto van de gehele fresco en die van het uitgelichte kraambed, zie je Maria met een ingebakerde baby onder een groene deken. Ook die kleur werd door de christelijke kerk niet gebruikt. Het groen doet Keltisch aan, het is de kleur van de natuur. Hier geen kraambed van stro in een stal. Het lijkt eerder op een bed in een stienbarg: op de schildering is nog een stenen muur te onderscheiden. Jozef ontbreekt, net als de kribbe. Aan het bed zijn twee maal drie figuren te zien; het  zijn de Witte Wieven van wie we weten dat ze hulp bieden bij bevallingen. Een ezel en een os staan tussen de Witte Wieven in. De stier verwijst naar het Stiertijdperk (omstreeks 4000 - 2000 voor Chr.), het begin van de landbouwcultuur, waarin vruchtbaarheid centraal stond. In deze periode werd de Grote Moeder vereerd in de vorm van godinnen en de natuur. In de oertijd was de stier ook al een belangrijk symbool, zoals te zien is op de rotstekeningen van het oerrund in de grotten van Lascaux, Frankrijk.  
Hier ook weer de rode spinnetjes die voor Spin An staan. Aan de zijkanten van het puntdak zijn donkerbruine langgerekte driehoeken te zien: het zijn oeroskoppen die naar het Stiertijdperk verwijzen.

 De gehele fresco
 


Het uitgelichte kraambed








 



De naam AnnA is als ANNA met twee schuine hoofdletters N in de rand boven de muurschildering en onder het bed afgebeeld; de letters N  duiden op het element water dat leven gevend is. De N is ook te zien bij de arm van de vrouw in het bed. AnnA wordt met twee hoofdletters A geschreven, omdat deze in omgedraaide vorm een stierenkop laten zien. Tussen de A-driehoeken zien we fleur-de-lis-symbolen die voor zelfbevruchting staan. Het lijkt erop dat hier de geboorte van het zonnekind wordt verbeeld.
                                            
Het onderste deel van de gehele fresco bestaat uit drie delen. Rechts onder staan twee - naar het lijkt - geliefden, die een eenheid vormen. Ze doen me denken aan het heilig huwelijk van de godin (hier met rode mantel afgebeeld) en de vegetatiegod (in groene mantel) om de vruchtbaarheid van het land te garanderen.
In het midden onder de rode poort de vegetatiegod of ingewijde.  De poort kan staan voor een grot of de baarmoeder van Moeder Aarde, waar de zielen van de doden verblijven om daarna opnieuw geboren te worden. Als ik de hele fresco in één zin moet duiden dan wordt hier de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte afgebeeld.
Bij alle onderdelen op deze muurschildering zijn de rode spinnetjes te zien die op de moedergodin AnnA/ Spin An wijzen.
Links op het witte deel staat nog een klein stukje van de vleugel van een engel, of mogelijk de vleugel van een zwaan. De zwaan is het krachtdier van de zonnegod Apollo omdat tijdens zijn geboorte op Delos, Griekenland een zwerm zwanen zijn geboorte kenbaar maakte door zeven keer om het eiland te vliegen. De baby in het kraambed zou dan Apollo zijn.
De christelijke versie is dat op dat deel de geboorte van Jezus door de engel Gabriel wordt aangekondigd. De figuren met de rode en de groene mantel zouden Maria en Elisabeth zijn. Nadat de engel Maria had bezocht, vertrekt zij naar haar nicht die ook zwanger is en bij wie ook  een zoon - Johannes de Doper - door een engel is voorspeld.
De man in de grot, of de crypte, is mogelijk Jozef .

De vlucht naar Egypte

Bovenstaande foto laat een man met knapzak zien, gekleed in een korte broek. De bomen hebben in hun toppen het fleur-de-lis-motief. Hier ook weer de rode spinnetjes alom.
De vrouwfiguur lijkt te zijn opgelost in een mist. Ik weet niet goed hoe deze fresco te duiden. Volgens de informatie van de Magnuskerk wordt hier de vlucht van Jozef, Maria en het kind naar Egypte verbeeld. Het plaatje doet idyllisch aan en lijkt niet op een vlucht om aan de dood van baby Jezus te ontkomen. De man in de korte broek ziet er meer uit als een Drentse boer dan als Jozef.
Hoe dit te vertalen naar het voorchristelijke verhaal? Spin An met baby en vegetatiegod naar haar tempel in het bos; zo te zien een paradijs? Maar welk verhaal er ook schuil achter gaat, het maakt me ontzettend blij om te zien dat Spinnenwiel AnnA nog steeds haar gouden draden spint.

Ineke Bergman


Wil je zelf op zoek gaan naar AnnA/Spin An in de kerk van Anloo?

Het adres van de Magnuskerk is: Kerkbrink 3, 9467 PH, Anloo
De kerk is op afspraak te bezoeken. Het mailadres: magnuskerk-kosterij@anloozuidlaren.nl
Het telefoonnummer van kosteres Marijke Don : 06 20976887


Bronnen

Bergman, Ineke, ‘Godinnen van eigen bodem’, Geesteren, 2007 
Zie ook facebook.com/godinnenvaneigenbodem

Bergmans-Beins, J.H., 'Drentsche Volksoverleveringen', Assen, 1945

Borst, R., Bergman, I., Verhagen, V., Kersbergen, P. van, ‘De sterren van je leven’, Geesteren, 2005

Gilst, Aat van, ‘Wijze vrouwen en godinnen', 2001

Gimbutas, Marija, ‘The Language of the Goddess’, San Francisco, 1991

Jones, Kathy, ‘Spinning the wheel of Ana’, Glastonbury, 1994

Meer, Annine van der, ‘Van Venus tot Madonna’, Den Haag, 2006

Musch, Jan Evert, en anderen, ‘Anloo in het landschap drenthe’, Assen, 1982

Musch, Jan Evert, hand outs van de cursus

Elerie, Hans, Spek,Theo, ‘Van Jeruzalem tot Ezelakker’, Utrecht, 2009


Vleer, W., Dool, D. den, ‘Leyleijnen en leycentra in de Lage Landen’, Ankh-Hermes, 1992

Walker, Barbara, ‘The Woman’s Dictionary of Symbols and Sacred Objects’, San Francisco, 1988

Websites


https://www.facebook.com/godinnenvaneigenbodem/

https://www.grieksegids.nl/mythologie/apollo.php

https://www.magnuskerk.nl/


https://nl.wikipedia.org › wiki › Sint-Margriet



Reacties

  1. Wat een mooi stuk, Ineke. Uitgebreid en veel aandacht voor de bijzondere fresco's.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ostara en de Isterberg

De godin Fosta op Ameland

Nehalennia, een mysterieuze godin