De Veleda van de Externsteine

De Veleda van de Externsteine, illustratie uit 1882, de.wikipedia.org/wiki/veleda


De Externsteine

De zeven hoofdrotsen van de Externsteine Foto Ineke Bergman
 

Het natuurheiligdom de Externsteine bestaat uit een zandstenen rotsformatie gelegen in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen in het Teutoburgerwoud tussen Osnabrück en Paderborn. De 13 rotsen - acht grote en vijf kleinere - zijn ongeveer 70 miljoen jaren geleden gevormd. Dit heiligdom van de Saksen heeft in voorchristelijke tijd gediend als zonne-observatorium. Gerekend vanaf de eerste grote rots, die direct aan het water staat, bevindt zich bovenin de tweede rots, die op een toren lijkt, een ronde opening - het sacellum - een sacrale ruimte die gericht is op de zonnewende.

 

Rots twee de toren van Veleda

 

Sacellum


De Externsteine wordt nog steeds bezocht door neopaganistische groepen en druïden, die hier de zonnewende en de Walpurgisnacht vieren, al wordt dat tegenwoordig ontmoedigd.
Onze Keltisch/Germaanse voorouders vereerden in de Externsteine de mythische irminsul, een zuil, die de hele wereld zou ondersteunen.

Inwijdingskrachtplaats

De Externsteine is een eeuwenoude inwijdingskrachtplaats die lange tijd verzwegen is, omdat alles wat heidens is door de Kerk werd verketterd én vanwege het feit dat de Duitse nationaalsocialisten voor en tijdens de 2e wereldoorlog elementen uit de Germaanse mythologie hebben misbruikt. Zo hebben zij de godin Ostara - zij werd in de Externsteine vereerd en door de tijd heen altijd beschreven als een blonde godin met blauwe ogen - als hét voorbeeld genomen van de Arische vrouw. Echter in de vroege landbouwculturen van het Oude Europa stonden blond haar en blauwe ogen symbool voor het gouden, wuivende koren en de blauwe bloemetjes van het vlas, met ras had het absoluut niets te maken. 

 

De Grote Moederrots met bijl aan de linkerkant van de foto

De inwijdingsweg in de Externsteine begint bij de eerste rots aan de vijver, waaronder een sarcofaag staat, en die eindigt bij de achtste rots - de Grote Moeder rots - die verborgen ligt in het feeërieke bos. Als je links op de foto kijkt, zie je de bijl in haar rechterhand.

 

Sarcofaag onderaan rots1, het begin van de inwijding

Volgens een onderzoeksgroep van geologen van de Externsteine zou er een oeroude processieweg hebben bestaan, die van de Tankenberg in Nederland bij Oldenzaal begon en van daaruit net over de grens langs de Isterberg naar de Externsteine liep. 

De Externsteine kan qua energie vergeleken worden met het heidense heiligdom in Uppsala in Zweden en New Grange in Ierland.

 Godinnenverering

De godinnen Holle/Hel, Freya, Ostara, Tanfana en de priesteres Veleda werden in de Externsteine vereerd. Het feest van St Walpurgis werd er in de nacht van 30 april op 1 mei gevierd. Voor de liefdes- en onderwereldgodinnen Freya, Holda/Hel en Ostara werd er een gevlekte geit geofferd. De donkere en lichte vlekken van het dier staan symbool voor hun donkere en lichte kant.

Veleda

Veleda - haar naam betekent profetes - was een priesteres en zieneres, een witte wijze vrouw die tot de Germaanse stam van de Bructeri hoorde. Zij is verwant aan Vrouw Holle als de witte wijze vrouw, aan de Witte Wieven en aan St. Walpurgis, die als een gekerstende, witte wijze vrouw kan worden beschouwd. Zowel aan de Witte Wieven als aan Walpurgis is de verering van een heidense aardegodin voorafgegaan.

Veleda woonde in een hoge toren aan de rivier de Lippe bij Kohlstädt, niet ver bij de Externsteine vandaan, waar ze geraadpleegd werd als orakel. Mensen mochten haar daar niet zien. Het antwoord op een vraag liet ze door één van haar familieleden geven. 

Een andere toren van Veleda bevindt zich in de Externsteine: een kopergravure uit het jaar 1749 duidt de tweede rots in de Externsteine aan als de Velleda Turos.

De naam Veleda is geen eigen naam, maar waarschijnlijk een heel oude titel voor priesteressen en zieneressen uit het Oude Europa. Als ik het in dit artikel over Veleda heb dan gaat het over de Veleda die in 50 na Christus is geboren en door Tacitus in zijn Historiae genoemd wordt in verband met de Externsteine. Deze priesteres had veel aanzien in die omgeving, niet alleen bij haar eigen stam de Bructeri, maar ook bij andere Germaanse en Keltische stammen. Zelfs de Romeinen bewonderden haar. Veleda was een machtige vrouw, ze had veel invloed op het krijgsgebeuren en bemiddelde in politieke conflicten. Volgens Tacitus waren zieneressen voor de Germanen heilig en werd Veleda door hen zelfs als een koningin of als een godin gezien.

Veleda ging de geschiedenis in als de grote zieneres van de Externsteine, die de overwinning had voorspeld voor de Batavieren die in 69 na Chr. tegen de Romeinen in opstand waren gekomen onder leiding van Julius Civilis, die zijn militaire opleiding bij de Romeinen had gekregen.

Het lot was Veleda echter niet goed gezind, want hoewel zij veel indruk maakte op de  Romeinen, waren ze ook bang. Zij hebben haar uiteindelijk gevangen genomen en naar Italië afgevoerd. Haar toren in Kohlstäd werd verwoest.

De zetel van Veleda

Volgens een oude overlevering zou er een geheime zetel van Veleda staan in het mystieke woud van de Externsteine. Bij mijn eerste bezoek kon ik die jammer genoeg niet vinden omdat hij net als de Grote Moederrots in het bos verborgen ligt. Ik moest er dus écht nog een keer terug en heb hem uiteindelijk gevonden op de terugweg van de Grote Moederrots toen ik in de richting van de zeven hoofdrotsen liep.

Zetel van Veleda, eindelijk gevonden. Foto door mijn man genomen.

 

De 'bijl' van Veleda

Bij de Veleda toren in Kohlstäd is bij opgravingen een bijl uit de Romeinse Keizertijd gevonden die van Germaanse makelij moet zijn geweest. Het is klaarblijkelijk een heilige aks uit het Oude Europa die lijkt op de sacrale labrys die ooit toebehoorde aan de Grote Godin. Zie ook de foto van de Grote Moeder rots. Toen de goden het voor het zeggen kregen is dit magische voorwerp in handen gekomen van de god Thor als 'hamer'.

Ineke Bergman

Zie ook https://godinnenkracht.blogspot.com/2020/03/ostara-en-de-isterberg.html

https://godinnenkracht.blogspot.com/2021/03/ostaraeostre-lentegodin-van-eigen-bodem.html

Zie ook https://www.facebook.com/godinnenvaneigenbodem/   

 

Alle foto's van de Externsteine door mij genomen. 

 

Bronnen

Bergman, Ineke, Godinnen van eigen bodem, Geesteren, 2007

Gilst, van, Aat, Wijze vrouwen en godinnen, Aspekt, 2001

Henze, Usch, Osning - Die Externsteine, Neue Erde, 2006 

Meer, van der, Annine, Vrouw Holle en de verborgen wijsheid in sprookjes, Pansophia Press, 2017 

Meier, Gert, Die Echse vom Isterberg bei Bentheim und die Externsteine, Synesis-Magazin nr. 4/2011

Websites

https://www.dbnl.org/tekst/verm064vana01_01/verm064vana01_01_0077.php

https://iwobrand.wordpress.com/tag/germanic-paganism/

https://historiek.net/externsteine-rotsformatie-teutoburgerwoud/67651/ 


Reacties

  1. Mooi Ineke, dankjewel! Heb vandaag ‘toevallig’ op internet gezocht naar krachtplaatsen, waaronder de Tankenberg en de Externsteine... ik ga je blog delen in mijn FB-groep GrootmoederCirkel <3

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ostara en de Isterberg

De godin Fosta op Ameland

Nehalennia, een mysterieuze godin